De treinen van de Nederlandse Spoorwegen rijden vanaf zondag volgens de nieuwe dienstregeling. NS laat daarin ruim 1800 extra treinen per week rijden.

Daardoor gaan er bijvoorbeeld ook in de daluren en het weekeinde elk uur vier intercity’s tussen de grote steden. Maar er zoals de NS het noemt ‘slimme veranderingen doorgevoerd, waarbij op rustige momenten het aantal sprinters wordt aangepast. Dit betekent dat op een aantal trajecten minder treinen rijden tijdens daluren.

Bekijk hier de belangrijkste veranderingen volgens de NS:

  • Vier intercity's per uur tussen grote steden, ook tijdens weekenden en daluren.
  • De Intercity direct tussen Breda en Amsterdam is weer terug op de hoge snelheidslijn.
  • Meer sprinters op populaire routes.
  • Minder sprinters op rustige momenten
  • In totaal wekelijks 1.800 treinen extra
  • Een half uur sneller naar Berlijn door een verbeterde verbinding

Het opgevoerde aantal intercity's en sprinters geldt voor bepaalde dagen en momenten. Zo rijdt tussen Arnhem Centraal en Nijmegen ook 4 keer per uur een sprinter op maandag t/m donderdag in de daluren en vrijdag de hele dag.

Tussen Arnhem Centraal en Rotterdam Centraal via Schiphol rijdt in totaal weer 6 keer per uur een intercity van maandag t/m donderdag in de spits. De Intercity Direct tussen Amsterdam Centraal en Breda is terug op zaterdag en zondag overdag. Hij rijdt dan 5 keer per uur. De veranderingen per traject vind je bij de NS.

Op deze trajecten minder treinen

De NS zet ook minder treinen in op rustige momenten. Het gaat om de volgende trajecten:

  • Amsterdam Centraal-Almere Oostvaarders: 2 in plaats van 4 sprinters per uur tijdens daluren.
  • Utrecht Centraal - Woerden: 2 in plaats van 4 sprinters per uur tijdens daluren.
  • Utrecht Centraal - Hoofddorp: op vrijdag 2 in plaats van 4 sprinters per uur.
  • Hoofddorp - Leiden Centraal: op vrijdag 2 in plaats van 4 sprinters per uur.

NS-topman Wouter Koolmees denkt met de aanpassingen beter in te kunnen spelen op het "nieuwe reisgedrag na corona". Dinsdag en donderdag zijn volgens NS-topman Wouter Koolmees sinds corona "typische forensendagen" geworden. Op vrijdag pakken minder mensen de trein.

Rover is kritisch op de nieuwe dienstregeling en merkt op dat de dienstregeling van voor corona nog steeds niet is hersteld. Volgens de reizigersvereniging rijden vooral op vrijdag en in het weekend minder treinen en waardoor treinen voller zullen zijn. Eerder dit jaar gaf Rover hierop al een negatief advies.

Rover ziet dat op veel intercitytrajecten meestal weer vier keer per uur een trein reist, maar niet op alle. Als reiziger kun je er dus niet meer automatisch van uitgaan dat een intercity vier keer per uur rijdt tot ongeveer halverwege de avond. Tussen Rotterdam en Utrecht rijden er pas vier intercity's per uur op vrijdag na drie uur 's middags, aldus Rover.

Treinen rijden om de 10 minuten of om het kwartier

De NS hanteert in 2024 twee vaste vertrekpatronen in de Randstad en tot in Nijmegen en Eindhoven, ziet Rover.

  • Vertrekpatroon maandag t/m donderdag overdag: gebaseerd op tienminutentreinen.
  • Vertrekpatroon vrijdag t/m zondag, 's avonds en de vroege ochtend: gebaseerd op kwartierdienst.

De twee vertrektijdenpatronen vind je volgens Rover op de volgende trajecten:

  • Enkhuizen-Amsterdam (Intercity)
  • Alkmaar-Amsterdam-Utrecht-Eindhoven (Intercity)
  • Utrecht-Tiel/’s-Hertogenbosch (Sprinter)
  • Schiphol-Utrecht-Arnhem-Nijmegen (Intercity)
  • Dordrecht-Leiden-Amsterdam Zuid (Intercity en Sprinter)

Rover vindt de keuze voor twee vertrektijdenpatronen een verbetering, omdat bij de tienminutendienst in 2023 vaak twee treinen per uur uitvielen waardoor de aansluiting op andere treinen verloren ging. Dit probleem is volgens Rover grotendeels opgelost in 2024.

Daarnaast wisselde de tijd tussen twee treinen, de ene keer was het 10 minuten de andere keer 20 minuten. Dit komt volgens Rover nog steeds voor van maandag t/m donderdag overdag.

Lees ook: Treinkaartjes en NS-abonnementen worden in 2024 toch niet duurder, maar internationale treinreizen wél